Plany ogólne gmin – krok po kroku

29.06.2024r.

W związku rozpowszechnianiem w ogrodach błędnych informacji na temat procedury planistycznej polegającą na uchwaleniu planu ogólnego gminy, Okręgowy Zarząd Mazowiecki PZD przedstawia informację jak powinna przebiegać poprawna procedura planistyczna.

Zgodnie z reformą planistyczną - ustawą z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw każda gmina powinna opracować i przyjąć do końca 2025 r. tzw. plan ogólny, w przeciwnym razie po 1 stycznia 2026 r. co do zasady nie będzie możliwości uchwalenia nowego lub zmiany obowiązującego planu miejscowego, ani również wydania decyzji o warunkach zabudowy i lokalizacji inwestycji celu publicznego. Co istotne, obecnie obowiązujące plany miejscowe pozostaną w mocy. Etap procedowania planu ogólnego jest stały i przedstawia się następująco:

1. Podjęcie przez gminę uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu ogólnego.
2. Obwieszczenie gminy o terminie zbierania wniosków od instytucji, osób fizycznych – co do zasady przez okres wynoszący co najmniej 21 dni.
3. Sporządzenie projektu planu ogólnego prognozy oddziaływania na środowisko i pozostałych wymaganych opracowań.
4. Opiniowanie i uzgadnianie projektu planu ogólnego przez instytucje.
5. Wyłożenie projektu planu ogólnego.
6. Ogłoszenie przez gminę o sposobie oraz terminie prowadzenia konsultacji społecznych, w tym zbieraniu uwag do planu.
7. Konsultacje społeczne trwające przez okres co najmniej 21 dni.
8. Uchwalenie planu ogólnego.

Wszelkie podejmowane kroki w kierunku opracowania planu ogólnego powinny zostać ogłoszone na stronie internetowej oraz na biuletynie informacji publicznej gminy. Zarządy ROD oraz działkowcy powinni na bieżąco monitorować przebieg pracy gminy i czynnie włączać się poprzez składanie w wyznaczonych terminach wniosków na odpowiednich formularzach udostępnionych przez gminę. Gminy powinny udzielić informacji odnoście sposobu oraz terminu składania wniosków. Czas na złożenie przedmiotowego wniosku wynosi najczęściej 21 dni. Jedynie poprawnie złożone wnioski, na odpowiednim wzorze formularza oraz w określonym terminie będą rozpatrywane przez organ.
Od aktywności działkowców w procesie uchwalania planu ogólnego gminy zależeć może dalsze istnienie ROD. Dlatego należy aktywnie włączać się w proces składania wniosków i konsultacji społecznych do planu ogólnego. OZM PZD i biuro Okręgu Mazowieckiego PZD publikują na stronie www aktualne informacje, które z gmin z obszaru Okręgu rozpoczęły procedurę i przekazują zarządom ROD z obszaru danej gminy, wypełniony wniosek, który po podpisaniu należy złożyć we właściwej instytucji.

Walne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze 27.04.2024r.

7.05.2024r.

  1. Ze względu na niską frekwencję (poniżej 50%) zebranie rozpoczęło się w II terminie o godz. 14.30.

  2. Na Przewodniczącego Zebrania jednogłośnie wybrano pana Zdzisława WALIŃSKIEGO.

  3. Do Prezydium zebrania wybrano: Cezarego KISZKURNO, Wiesława Marka Wysockiego i Dariusza LUBAŃSKIEGO.
    Na protokolanta powołano Dariusza LUBAŃSKIEGO.

  4. Po zatwierdzeniu porządku zebrania i regulaminu obrad oraz wyborze Komisji Mandatowej, Komisji Uchwał i Wniosków oraz Komisji Wyborczej rozpoczęto część rozliczeniową zebrania.

  5. Przedstawiono sprawozdania:

    1. z działalności merytorycznej Zarządu ROD za 2023 rok oraz za kadencję;
    2. finansowe za rok 2023;
    3. z działalności Komisji Rewizyjnej za 2023 oraz za kadencję;

  6. Komisja Mandatowa przedstawiła protokół stwierdzający prawomocność obrad i możliwość podejmowania uchwał przez Walne Zebranie. Na liczbę 214 członków na spotkanie przybyło 41 działkowców członków PZD ROD „STOKROTKA”, co stanowi 19,10% wszystkich członków PZD w ogrodzie. Zgodnie ze Statutem PZD Zebranie w II terminie jest prawomocne i może podejmować uchwały.
    W toku przeprowadzonej dyskusji zgromadzeni nie zgłosili uwag do działalności Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej. Po przedstawieniu przez Komisję Uchwał i Wniosków propozycji uchwał, Walne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze przyjęło:

    • Uchwałę nr 1/2024 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Zarządu ROD za 2023 rok;
    • Uchwałę nr 2/2024 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Zarządu ROD za kadencję;
    • Uchwałę nr 3/2024 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Zarządu ROD za 2023r.;
    • Uchwałę nr 4/2024 w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi ROD;
    • Uchwałę nr 5/2024 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Komisji Rewizyjnej ROD za 2023r.;
    • Uchwałę nr 6/2024 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Komisji Rewizyjnej ROD za kadencję;

  7. W kolejnych punktach porządku obrad przedstawiono:

    1. Projekt planu pracy Zarządu ROD na kadencję 2024-2028;
    2. Projekt planu pracy Zarządu ROD na 2024r.;
    3. Projekty preliminarzy finansowych ROD na 2024r.;
    4. Ocenę preliminarzy finansowych ROD na 2024r. przez Komisję Rewizyjną.

  8. W dyskusji nad przedstawionymi dokumentami nikt nie zgłosił uwag.
  9. Po przedstawieniu przez Komisję Uchwał i Wniosków propozycji uchwał, Walne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze przyjęło:

    • Uchwałę nr 7/2024 w sprawie wysokości opłaty ogrodowej i terminu jej wnoszenia w 2024r.;
    • Uchwałę nr 8/2024 w sprawie sprawie planu pracy na 2024r.oraz programu działania na lata 2024-2028;
    • Uchwałę nr 9/2024 w sprawie preliminarzy finansowych na 2024r.;
    • Uchwałę nr 10/2024 w sprawie w sprawie ustalenia liczby członków Zarządu ROD i Komisji Rewizyjnej ROD;

  10. Wysokość opłaty ogrodowej nie uległa zmianie i wynosi 45 gr od każdego m² działki, składka członkowska 6zł. Opłaty należy wnieść do 30.06.2024r.

  11. Po przyjęciu wyżej wymienionych uchwał przystąpiono do wyborów nowego Zarządu ROD oraz Komisji Rewizyjnej.
    Wybrano jednogłośnie:
    - do Zarządu ROD: Kazimierza Mroczkowskiego, Iwonę Jakubiak, Daniela Murach, Daniela Dąbrowskiego, Daniela Szymańskiego, Adama Ciesielskiego,
    - do Komisji Rewizyjnej: Bogusława Postka, Dariusza Kołakowskiego, Dariusza Kwiatkowskiego,
    - Delegacie na Okręgowy Zjazd Delegatów: Kazimierz Mroczkowski, Dariusz Kwiatkowski.
    - Przyjęto uchwałę nr 11/2024 w sprawie wyników wyborów do organów ROD.
  12. Po ogłoszeniu krótkiej przerwy nowy Zarząd udał się na pierwsze posiedzenie w celu rozdziału funkcji i podziału obowiązków.

  13. Po podjęciu uchwał poruszano sprawy różne: na temat zarośli na ścieżkach Ogrodu, zamykania bramy wjazdowej nr 2
    Na koniec dyskusji sekretarz Zarządu przedstawił aktualną informację nadesłaną przez ZOM PZD w sprawie odszkodowań dla użytkowników likwidowanych działek.

    Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący dokonał zamknięcia zebrania.

    Informacja Zarządu ROD „STOKROTKA”

    2023r.

    Wojewoda Mazowiecki wydał decyzję, która zezwala na realizację inwestycji drogowej
    „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 544”.
    Zarząd ROD "Stokrotka" w dniu 19.05.2023 roku otrzymał pismo od Komisarycznego Okręgowego Zarządu Mazowieckiego PZD z decyzją Wojewody Mazowieckiego.
    - Czytaj decyzję
    Zgodnie z tą decyzją działka geodezyjna o numerze 671/1, na której funkcjonuje ROD „Stokrotka”
    zostanie podzielona na dwie: 671/3 – z przeznaczeniem do przejęcia pod inwestycję
    i 671/4 – pozostanie w gestii dotychczasowego użytkownika.

    Z danych uzyskanych w Wydziale Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Planowania Przestrzennego urzędu miasta Przasnysz wynika,
    że na poczet przeprowadzenia planowanej inwestycji drogowej z obszaru ROD „Stokrotka” zostanie wydzielony i przekazany pas terenu o szerokości od 8 do 9 m mierząc od granicy aktualnego pasa drogowego biegnący wzdłuż ul. Żwirki i Wigury o łącznej powierzchni 1400 m² (działka nr 671/3).
    W związku z powyższym prawdopodobnie działki o numerach od 3 do 6 włącznie nie będą likwidowane. Pozostałe działki położone bezpośrednio wzdłuż ul. Żwirki i Wigury będą zlikwidowane lub pomniejszone obszarowo.

    27.04.2024r.
    PZD podało informację, że w sprawie likwidacji części ROD spowodowanej realizacją inwestycji drogowej rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 544 Wojewoda Mazowiecki prowadzi postępowanie odszkodowawcze. Przypominam, że użytkownicy likwidowanych działek powinni otrzymać odszkodowania za stanowiące ich własność urządzenia, nasadzenia i obiekty znajdujące się na przejmowanych działkach (oczywiście dotyczy to tylko terenu znajdującego się w liniach rozgraniczających inwestycji, tj. w przypadku likwidacji tylko części działki wycenione zostaną tylko urządzenia, nasadzenia i obiekty znajdujące się na likwidowanej części działki). Dane użytkowników likwidowanych działek wraz z informacjami o stanie ich zagospodarowania przekazaliśmy do Wojewody w listopadzie 2023r. Z urzędu wojewódzkiego otrzymaliśmy informację, że operaty szacunkowe mają być sporządzone przez rzeczoznawcę w połowie maja br. Na podstawie tychże operatów zostaną określone kwoty odszkodowań należnych poszczególnym działkowcom. Odszkodowania zostaną przyznane decyzją administracyjną. Należy się spodziewać, że wypłata odszkodowań nastąpi w 2-3 kwartale 2024r.

    10.09.2023r.

    Na działce 38 zakończono inwestycję współfinamsowaną ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego,
    która znacząco poprawiła wygląd i bezpieczeństwo użytkowania działki nr 38. Patrz zdjęcia w Galerii.

    Sprzedaż działki.

    Działkowcy, którzy zamierzają przekazać prawo do działki (potocznie „sprzedać działkę”), a nie posiadają potencjalnego nabywcy, proszeni są o zgłoszenie tej informacji na e-mail ogrodu (adres na zakładce Kontakt) lub do któregoś z członków Zarządu, w celu zamieszczenia na stronie internetowej ogłoszenia lub przekazania tej informacji osobie zainteresowanej.

    Oznakowanie działek i ich wygląd.

    Pomimo apelu Zarządu dotyczącego pobierania tabliczek z numerami spora ich ilość nadal czeka na właścicieli. Tabliczki te są do pobrania w Domku Zarządu na działce nr 38.

    Tabliczki z numerami działek montujemy na furtce wejściowej lub obok niej w widocznym miejscu.

    Ogłoszenie
    Dotyczy wycinki drzew.

    Działkowcy, którzy chcą usunąć drzewo z terenu swojej działki, proszeni są o zgłaszanie danych do Prezesa ROD celem wszczęcia procedury na uzyskanie stosownego pozwolenia z Urzędu Miasta.
    Należy podać następujące dane:

    • nazwę gatunku drzewa,
    • obwód pnia drzewa na wysokości 130 cm.

© Wszelkie prawa zastrzeżone.